خرید مخازن آب

  اشتباهات هنگام خرید مخازن آب!

انتخاب و خرید مخازن آب برای برخی از افراد به عنوان یک کار بسیار پر دردسر است. یکی از عواملی که می تواند فرآیند انتخاب و خرید مخزن آب، اعم از مخزن پلی اتیلنی، مخزن فلزی، مخزن فایبرگلاس ، وان حمام پلی اتیلن و … را کمی دشوار نماید، عدم توجه به یک سری نکات ساده است که در صورت توجه به آنها بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. به همین دلیل در این مقاله تعدادی از متداولترین اشتباهاتی که ممکن است رخ دهد را عنوان میکنیم.

1-تعیین نکردن محل نصب مخزن و آماده سازی آن

برخی از مشتریان بعد از سفارش و خرید مخزن، تازه به فکر انتخاب محل نصب آن افتاده اند. این کار در صورتی که فضای کافی برای نصب مخزن داشته باشید مشکلی نخواهد داشت ولی در بسیاری از موارد فضاهای محدودی در دسترس است و تنها امکان نصب در این مکان ها وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما حتما بعد از تعیین حجم مخزن مورد نیاز نسبت به انتخاب مکان نصب سازگار با ابعاد مخزن انتخاب شده اقدام فرمایید. هچنین مطمئن شوید که راه رو یا درب مسیری که منتهی به محل نصب مخزن می شود امکان عبور آن را می دهد.

نکات قابل توجه :

۱. از قراردادن آجر، چوب و … برای بالا آوردن مخزن اجتناب کنید. این کار موجب فشار نقطه ای و شکستن مخزن می شود. اگر نیاز بود برای نصب راحت تر اتصالات ارتفاع مخزن از سطح زمین کمی بیشتر باشد. برای این کار میتوانید یا پایه فلزی درست کنید که سطح و کف محل قرارگیری مخزن روی آن به کمک ورق فلزی کاملا صاف و یکدست و تراز باشد و یا سطح را به صورت سکوی بتنی که سطح آن موزاییک شده است قبل از روز لوله کشی و نصب مخزن انجام دهید و یا سطح کف می تواند توسط سیمان لیسه کشی شده و کاملا تراز برای نصب مخزن باشد.

۲. قبل از نصب مخزن روی سطح کاملا صاف و تراز ، کف را کاملا جارو کنید تا سنگریزه زیر مخزن نماند.

2- عدم توجه به درب ها و ورودی ها

  یکی دیگر از اشتباهات متداول در هنگام خرید مخازن آب، عدم توجه به درب ها و راهروها است. در واقع مشتری محل نصب منبع آب را به درستی انتخاب کرده و آماده سازی های لازم را نیز انجام داده ولی پس از تحویل مخزن، مشتری متوجه این موضوع شده که مخزن آب از درگاه ها و یا راهروهای ساختمان عبور نمی کند.

3- زیر سازی نامناسب

کف باید کاملا صاف و تراز و یکدست باشد. در بعضی از ساختمان‌ها برای بالا بردن سطح مخزن نسبت به پمپ چندتا آجر زیر آن قرار می دهند . این کار بعد از مدتی سبب تغییر شکل و ترک برداشتن مخزن می‌شود. هر چه مخزن بزرگتر باشد زودتر منجر به پارگی کف مخزن خواهد شد.

4- عدم اطلاع از ورودی، خروجی و اتصالات مورد نیاز منبع آب

یکی از اشتباهات بسیاری که مشتریان در هنگام سفارش منبع، مخزن و یا تانکر آب انجام میدهند. عدم توجه و اطلاع از نوع و سایز ورودی و خروجی و همچنین محل نصب اتصالات است. هر چند برای استفاده این مخازن در ساختمان‌های متصل به شبکه آب لوله کشی شهری و روستایی نوع اتصالات مشخص است ، اصولا این اتصالات باید با توجه به نیاز شما انتخاب و نصب شوند. در این میان قطر لوله ورودی و خروجی از مخزن و همچنین ورودی پمپ آبی که باید به مخزن وصل شود تعیین کننده خواهد بود.

مشتری در هنگام سفارش، باید اعلام نماید که از چه طریقی می خواهد اقدام به پر کردن مخزن نماید و از چه طریقی از خروجی آن استفاده نماید. زیرا در کاربردهای مختلف محل نصب ورودی ها، سایز و نوع آنها می‌تواند متفاوت باشد.

5- عدم نصب هواکش مخزن آب

مخازن آب پلی اتیلن یا همان مخازن پلاستیکی نباید تحت فشار قرار بگیرند. به همین دلیل باید تهویه هوا در داخل آن آماده باشد. اهمیت این موضوع وقتی که قرار است مخزن آب به پمپ متصل شود چند برابر می‌شود. زیرا به دلیل مکشی که ممکن است توسط پمپ آب صورت گیرد همواره باید امکان رفت و برگشت هوا وجود داشته باشد. به همین دلیل نصب هواکش بر روی مخازن آب پلی اتیلن اجباری می باشد و عدم نصب آن باعث خارج شدن از شرایط گارانتی می شود و امکان دفرمه و در نهایت ترک برداشتن مخزن وجود خواهد داشت.

6- از اصابت ضربات سنگین به مخزن پلی اتیلن و پرت کردن آنها اجتناب کنید

ممکن است به هردلیلی نیاز باشد تا منبع پلی اتیلنی را از دیوار یا بلندی عبور دهیم و یا به هر طریقی به طبقات پایینتر منتقل کنیم. توجه فرمایید بر خلاف فیلمهای تبلیغاتی هر ضربه سنگین ( مثلا پرت کردن از ارتفاع 2متری یا ضربات سنگین چکش)  به مخزن پلی اتیلن می تواند شکستهای میکروسکپی داخل دیواره مخزن ایجاد کند و در دراز مدت این ترکها زیر فشار و تنش ناشی از آب و پر و خالی شدنهای مکرر ، موجب بروز نشتی و پارگی در مخزن شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه